péntek, november 16

Jelenetek egy kivégzésből – Szigligeti Színház, Nagyvárad

Bánk bán, Bányavakság, Peer Gynt, Jelenetek egy kivégzésből, Világjobbítók, Gegen die Demokratie – az érdekharcok színrevitelének változatos palettája. Politika, mint hatalom és egyén viszonya, mint az eszközzé tétel erkölcsös-erkölcstelen (szempont kérdése) mechanizmusa, mint vágy arra, hogy felfigyeljenek ránk. Adott a kérdés: a kampányok évében szempont volt-e olyan darabokat műsorra tűzni, amelyek pimasz értékítéleteket fogalmaznak meg e (jelenvaló) rendszerrel szemben?


Galactia (Ráckevei Anna), Carpeta (Pál Hunor)

A nagyváradiak Jelenetek egy kivégzésből című alkotását vizsgálva mindenképpen igenlő választ kapunk; Howard Barker drámája azonban ilyesfajta aktuálpolitikai kontextus nélkül is cselekvésértékű a nemrég önállósult magyar színház színpadán. Ebből kifolyólag programadónak nevezhető mindaz, amit a színpadon láttunk – mely jelző talán elfeledteti velünk, hogy mennyire kommersz, szájbarágós és cseppet didaktikus szöveggel találkozhattunk. Merthogy az angolszász történet mindenfajta komplexitástól mentes – mélységét tehát nem „peergyntös” filozófiákban kell keresni, hanem abban, hogy a kijelentések és konfliktusok mögött felhívó szándék lappang. Úgy tűnik számomra, hogy a rendező (Theodor Cristian Popescu) alapfeladata a felhívás kiemelése volt: arra sarkallni a nézőt, hogy azonosuljon egyik vagy másik jól megrajzolt (talán túlságosan jól megrajzolt, hiszen Galactia is realisztikusan fest...) jellem által képviselt ideológiával. Az már magától értetődő kellett legyen minden néző számára, hogy a befogadás „egyetlen helyes útja” az áldozattá tett művész pártfogása.

Az előadás ilyen jellegű egyérteleműségekből építkezett – ez viszont abszolút nem pejoratív értelmű, ha számba vesszük azt, hogy a felvállalt üzenet koránt sem ért volna el annyi emberhez akkor, ha egy szofisztikált, misztikus, nehezen emészthető koncepció megvalósításáról lenne szó. (Az alkotás tehát egy ideológiának lett alávetve, épp úgy, ahogy a szóban forgó Lepantói csata ábrázolása is.)

A markáns üzenet „csomagolása” a látványszínház: a vizuálisan hatásos, vízzel borított játéktér (mely egyaránt jelölheti Velence városát, a csata színhelyét, valamint a szépség – tehát a művészet – táptalaját), a sűrű füst, az operaszerű díszletelemek képkeretbe foglalva sugallják, hogy a történet a valóság lehetséges ábrázolási formáinak egyike. 


Galactia (Ráckevei Anna)

Az alkotó elméje által megszűrt realitás a „festményen” fel-felbukkanó katonák precízen megkoreografált mozgásaiban is megjelenik – Galactia (Ráckevei Anna), a felbérelt festőnő fantáziája tehát elevenebb, mint szeretőjének és egyben ellenfelének, Carpetának (Pál Hunor). A főszereplő több tekintetben is különbözik társaitól, valóságos jelenséggé növi ki magát. Ő az, aki egyes-egyedül szembeszáll a hatalmat képviselő dózséval (Kardos M. Róbert), aki gondolataiban, mozdulataiban és hanghordozásában is Galactia ellenpontja (e különbség kapcsán említeném meg, hogy Ráckevei Anna a debreceni Csokonai Színház tagjaként érkezett Nagyváradra, vendégszerepelni).  És végül ő az, aki vereséget szenved, hiszen a politika rendelkezik azokkal a megoldásokkal, amelyekkel mindent a szolgálatába állíthat (ennek tanúi is voltunk a fesztiválindító előadás alkalmával). 

Még azt is, ami ellene született.

Felhívást intézett tehát a Szigligeti Színház – mostmár nem csupán a nagyváradiaknak. Mindnyájunknak el kell menni... mondhatnánk – de tudjuk-e, hogy merre induljunk...?
árpi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése