szombat, november 17

Mit csináltál három évig? – Váróterem Projekt, Kolozsvár

Tizennyolc évesen egyenesen tiltakoztam az ellen, hogy Kolozsvárra jelentkezzek egyetemre. Ki akartam kerülni a „látszik, hogy kolozsvári egyetemista” minősítést.

Persze odakerültem. Első naptól imádtam. Nem szeretnék közhelyeket sorolni, hogy miért. Számomra azóta is a kincses város a világ közepe. Az ottani egyetemista élet kulcsa egyszerre talál a mennyország és pokol ajtajába. És adott ponton az ember azt sem tudja, hol van. Csak annyit, hogy Kólozsváron, keni a margarinos kenyeret vasárnap délben a koszos, ragacsos konyhában, és annyira rossz ez az állapot, hogy már jó. Eszébe se jut, hogy otthon most húslevest ehetne.


Mivel megéltem a fent említetteket, elég nagy elvárásokkal ültem be a kolozsvári Váróterem Projekt előadására. A műsorfüzetben olvasott beharangozó alapján arra számítottam, valami izgalmasban lesz részem, amiben újra magához ölel Kolozsvár. De inkább eltaszított.

A Mit csináltál három évig? című előadás a kolozsvári egyetemista élet már-már legendává vált történeteit dolgozza fel. Nem egy történetre koncentrál, hanem jelenetsorokból áll össze, a jelenetek között – az egyetemistákat kivéve – nincs összefüggés. Olyan jelenet is van, amelyben nincs történés, csak egy állapotot vagy hangulatot mutat be.

Imecs Levente, Ravasz Tekla

Igazából már közhellyé váltak a házibulik, kocsmák, titkárságok, éhezések, stoppolások, puskázások sztorijai. De ez még nem jelenti azt, hogy csak közhelyesen lehet beszélni róluk. Ha mégis megengedjük a közhelyességet, akkor ellenpontozzuk humorral, jó színészi játékkal, „szórakoztatással”, de ne maradjunk meg azon a középszerű szinten, ami nem mozgat meg semmit a nézőben, annyira sem, hogy egy szívből jövőt kacagjon legalább. Akadnak élvezhető poénok az előadásban, ezeket jól felépítették és kidolgozták, de legtöbbjük elhasznált, előre kitalálhatók a csattanók. A konfliktushelyzetek megjelenítését sem gondolták át alaposan: számomra nem mindig érthető a pofozkodás (amúgy meg minden veszekedés tényleg arcon csapással végződik?); a hirtelen dühkitörések és ordítozások üres lármázásokká és ripacskodássá válnak, köszönő viszonyban sincsenek egy ízig-vérig veszekedéssel, aminek – akármilyen banális a helyzet – súlya van az érintettek számára.

A buliba készülés – a lányok esetében – egy komplikált folyamat. Alaphelyzet, hogy kipakolják a ruhásszekrényt és mindenki válogat belőle. Jó megoldásnak látom, hogy a lányok ilyenkor jellemző kitöréseit állathangokkal utánozzák, de a kivitelezés nem sikerült, egy idő után átestek a ló túloldalára, és újra egy üres bégetéssel zárult jelenet.

Molnár Margit, Vetési Nándor

Nehéz megtartani egy előadás ritmusát, ha nem egy egységes történetről beszélünk, hanem széttagolt jelenetekről. Ebben nem segít az sem, ha túl hosszú a szünet a jelenetváltások között. Néha azt éreztem, hogy beleültek egy helyzetbe, nem sikerült élővé tenni, ráadásul olyan megoldással zárult, ami már lerágott csont (ilyen például a stoppolós jelenet: az lehet az egyetlen végkifejlete egy stoppolásnak, hogy a sofőr megerőszakolja utasát?).

Az élő zene működőképes, jó ötlet, talán ezzel sikerült a legközelebb hozniuk ezt az egyetemista világot. A közös daloknak viszont nincs ereje. A szövegük egyszerű, szellemes, de nincs hatásuk egy olyan környezetben, ahol a jelenetek csak félig kidolgozottak.

Két helyzetet viszont sikerült jól megoldaniuk: a főzőverseny és a projektoros jelenet vicces volt, elhittem, hogy amit látok, tényleg megtörténik a valóságban is.

Az első felvonás után a másodikban hiába vártam a csodát, hogy valami tényleg úgy igazán elragad. Nem történt meg. Inkább eluntam magam. Ez a vonat nélkülem indult el, én a váróteremben maradtam.
Viszont örülök a Váróterem Projekt kezdeményezésének, hogy nyit egy másfajta tematika felé. A koncepciójuk jó, a kivitelezésen kell még dolgozni, és akkor nemcsak néhány pillanat lesz élvezhető, hanem az egész előadás.
emőke

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése