Egyhétnyi intenzív előadásnézés után az ember
elvárja, hogy a fesztiválzáró darab megállja a helyét. Fontos a jó lezárás,
akárcsak a jó kezdés. Az IFESZT-nek mindkettő sikerült. Vasárnap, a debreceni Csokonai Színház Scapin, a szemfényvesztő című előadása láthatóan
sikert aratott: a közönség állva tapsolt a végén (és amint azt megtudtuk a
Pálffy Tibor-interjúból, a magyar közönség ritkán teszi meg ezt a gesztust).
A díjkiosztó a már előadásra berendezett
színpadon zajlott, és egész végig bosszantotta a fantáziám ez a zsúfolt tér,
kíváncsi voltam, ez csupán szemfényvesztés, vagy tényleg funkcionális lesz majd
a díszlet.
Egy nem megszokott módon üzemelő kávéház: itt
talán sosincs záróra, a pincér nem kérdi meg, ki mit szeretne inni és a betérő
vendégeket összeköti valami különös. Minden bútor kopott, elhasznált, egy
részük nejlonnal letakart, poros, a székek egymásba rakva tornyosulnak, plusz
egy koszos üvegű forgóajtó, ami – úgy tűnik – kimozdult a helyéből, és mindezek
fölött egy teret uraló festmény egy méltóságteljes dámáról – aki figyel. Ez a
kávézó egy összehozó közösségi tér: kapcsolatok gyűjtőhelye. Itt derül ki, hogy
két fiatalember keresi a boldogságot, a szerelmet, de apjuk szerint nem jó
helyen keresgélnek. A fiúk Scapinhez fordulnak segítségért, akinek minden
furfangját és találékonyságát be kell vetnie, hogy az apákat legyőzzék.
Scapin (Trill Zsolt)
Scapin, úgy tűnik, mindenhez ért: egyszerre
kerítő, kitűnő emberismerő, érzékeny zongorista, bűvész, agyafúrt és okos
megtévesztő, bohém és kimért, fanyar humorú életművész. Mindig tartogat
valamilyen meglepetést, kíváncsivá teszi a nézőt, hogy a következő pillanatban
vajon mivel áll elő. A meglepetésszerzés az egész előadásra érvényes, olyan
apró és finom gesztusok teszik izgalmassá, amelyek állandó figyelmet
igényelnek. Nem beszélve a majdnem néma pincérről, aki kimért, elegáns, egyenes
tartású, idegesítően nyugodt és precízen közönyös. Nem tudjuk, mikor szólal
meg, vagy egyáltalán megszólal-e, olyan, mintha kívülállóként tevékenykedne,
mégis ő készíti elő a következő mozzanathoz szükséges kellékeket, kávét főz,
csirkét grillez, italt tölt, és látszólag kimarad a szeme előtt zajló
csalásokból. Mégis adott pillanatban ő gördíti tovább a cselekményt. A két
szerelmes, Scapin segítségére váró fiú gyámoltalansága komikussá válik: a
felnőtt életre képtelenek, apjuk árnyékában élnek, rettegnek szembenézni velük,
nagyra nőtt óvodások, akik inkább elbújnak a szék alá vagy egy szendvics mögé,
minthogy szembenézzenek atyjukkal.
Az előadás gördülékeny, minden pillanata jól
kitalált, precíz és kidolgozott. Ebben talán a legtöbb része Scapin figurájának
van, aki köré szerveződik a cselekmény, és aki hihetetlen energiával játszik,
játszik és játszik.
Scapin (Trill Zsolt)
Szerettem a forgóajtó funkcióját, azt a
játékot, ahogy behozza az embereket a térbe és kiviszi, vagy épp üresen forog
körbe-körbe. Beigazolódott, hogy a díszlet nem csupán szemfényvesztés: még a
tetőig felpakolt székpiramis tetejére is felszaladt Scapin. És a festmény is
élővé válik az előadás végén: a megtestesült múlt lépik ki mögüle, a dajka. Ezenkívül
olyan apró gesztusok tették humorossá az előadást, mint például a két fukar,
kapzsi apa közös étkezésekor az ételkipakolás; a különböző
konfliktushelyzetekben a dühkitörések nem megszokott reprezentálása: egy
leszakított gomb, egy kitépett zongorabillentyű, szódavizesüveggel való
fröcskölés, a másik megfésülése, fenyegetőzés egy nyársra felszúrt sült
csirkével.
Egyértelműen a Scapin karaktere a
legkidolgozottabb, a többi kicsit egysíkú maradt (például a két szerelmes lány
háttérbe szorul, nem tesznek hozzá az előadáshoz és nem is vesznek el).
A zongorajáték Scapin egyik meghatározó
alkotóeleme, néha ihletet merít belőle, néha megnyugvást keres, néha ezzel
fejezi ki véleményét. Ezáltal az előadás meghatározó elemévé is válik.
Minden pillanat tökéletesen kidolgozott. A poénok nem
elhasználtak és mindenki számára érthetők. Szép, követhető íve van az
előadásnak, ami nem törik meg sehol, de ami a végén megkövetelt volna egy
slusszpoént, egy szemfényvesztést. Számomra hiányzott a vígjáték műfajához
tartozó könnyed, talán reálisan nem megfogható befejezés.
emőke
Képek forrása: http://www.ifeszt.szigligeti.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése